Ik kom al sinds 2009 zeer geregeld op IJsland. Nu had het door omstandigheden wat langer geduurd. Deze reis kwam last-minute op mijn pad en het was echt een enorm cadeau, eindelijk weer naar IJsland!

Hieronder vind je mijn reisverhaal. Veel plezier met lezen.

“Ik wist het al lang, maar IJsland verveelt echt nooit en oh wat heb ik het gemist. Aan boord van het Icelandair vliegtuig wordt al veel IJslands gesproken. Heerlijk, maar ik moet het misschien toch ooit nog echt gaan leren. Nu doe ik het gewoon met het genieten van de klanken. Zo de lucht in, ‘boarding completed’.

Tot op IJsland!”

Dag 1: Aankomst in Reykjavík

18 april

Mijn IJslandse Gin & Tonic is voor mij een prima begin van de reis. IJsland ontvangt mij met stralend weer. Na het inchecken in mijn hotel, Icelandair Hotel Natura, weet ik niet hoe snel ik weer op pad kan gaan naar buiten toe. Gewapend met telefooncamera en mijn vertrouwde Nikon camera maak ik een twee uur durende wandeling, langs de Hallgrímskirkja, 12 Tónar, Solfar, Harpa (wat een mooi gebouw is het toch) en Tjörnin met veel eenden, zwanen en ganzen. Veel herkenning, maar ook veel verandering.

In Reykjavík ken ik goed de weg, maar door de vele nieuwbouw moet ik toch een beetje opletten, want er wordt wel echt veel gebouwd. Onze favoriete muziekwinkel 12 Tónar is inmiddels ook een echt cafeetje en een plek waar regelmatig live optredens zijn, maar de sfeer was compleet anders, niet meer zo vertrouwd. Het is opvallend niet druk, april is ook een beetje een gek tussenseizoen. Langs het water blaast een stevige wind, maar het zonnetje is heerlijk. Helaas ben ik al wandelend wel een onderdeel van mijn camera verloren, het deel waarmee hij aan het statief bevestigd kan worden. Hmm, dus het statief gaat ongebruikt over een week mee naar huis.

Het typische tikkende geluid van de auto’s met winter spijkerbanden en het geluid van de vele zingende vogels (met de lente in hun bol) is een bijzondere combinatie deze avond. Dat is eigenlijk wat april is, nog een beetje winter, maar de lente doet inmiddels hard zijn best.

Het is tijd om te slapen. Ik heb zin in morgen, de stad uit, de natuur in.

Dag 2: Van vulkaankraters, door fjorden & bergenpassen tot Akureyri

19 april

Wel een lange rit vandaag, van Reykjavík naar Akureyri. Had ik al gezegd dat het andere koek zou zijn dan de lente in Reykjavík? Dat is het!

De dag begint in de ochtend nog met een mooie zon, maar al snel blijft er alleen een waterig zonnetje over achter de wolken. Met temperaturen rond het vriespunt en een stevige wind voelt het meteen heel anders aan. We reizen met z’n drieën, een Duitse gids die hier woont en een Duitse vrouw die woont en werkt in Nederland aan de Universiteit van Utrecht.

Het brengt af en toe wat verwarring in de taal, Engels, Duits en Nederlands wisselen elkaar vrolijk af. Niets nieuws voor mij.

Helaas moeten we ook moois laten passeren, maar we maken wel een wandeling bij Grábrok, twee oude vulkaankraters en we zien een prachtig landschap met veel IJslandse paarden aan ons voorbij trekken, dat steeds witter wordt. Het zijn geen watjes die IJslanders.

De gids vertelt veel over geschiedenis, geologie en cultuur. Er zijn echt maar weinig toeristen onderweg in dit gebied en we zijn dan ook de enigen bij het openluchtmuseum museum Glaumbær, met o.a. oude turfhuizen, vlakbij Varmahlíð.

Ook hier ben ik al vaker geweest, maar de betovering blijft. Indrukwekkend hoe ze hier vroeger geleefd hebben. Over de pas naar Akureyri rijden we door een witte wereld met af en toe wat strepen grijs. Een witte bubbel, erg rustgevend, voor mij althans. De gids moet goed oppassen, want het waait stevig en de weg is gedeeltelijk besneeuwd.

Om 19:15 zijn we in het hotel. Weinig puf om nog op pad te gaan. Heerlijk gegeten in het hotel. Gelukkig is er morgen genoeg tijd voor Akureyri. Het busje is namelijk naar een garage gebracht ivm te weinig lucht in de banden. Ik hoop dat het alleen de elektronica is, maar dat zullen we morgen wel merken.

Tegenover mijn kamer ligt het buiten zwembad van Akureyri. Zal ik de dag morgen beginnen met een duik? We gaan in ieder geval zwemmen bij Mývatn
Nature Baths. Twee keer zwemmen is misschien wat enthousiast.

Nu is het tijd om enthousiast onder een warme douche te stappen en rozig in slaap te vallen.