Veelgestelde vragen

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Algemeen

Wij zijn specialist op het gebied van reizen naar Amerika & Canada. Je kunt bij ons terecht voor autohuur, camperhuur, motorhuur, villa’s & appartementen in Florida, hotelaccommodaties, attracties, excursies & cruises wereldwijd.

Op onze pagina ‘Boekingsinformatie’ vindt je de nodige uitleg over het SGR en het Calamiteitenfonds. Ons SGR registratienummer is 3319. Tevens kunt u terecht op de website van het SGR en het Calamiteitenfonds.

Op onze ‘Contact’ pagina vindt je onze zeer nuttige ‘Reisinformatie’, onze ‘Boekingsinformatie’ en de ‘Algemene Voorwaarden’ met daarin de Boekings- en Reisvoorwaarden.
Nee. Alle reizen zijn standaard exclusief eventuele Reis- en/of Annuleringsverzekering. De mogelijkheden, premies en voorwaarden vindt je op onze website bij het kopje ‘Verzekeringen’.

Reisdocumenten

Voor korte reizen (minder dan 90 dagen) naar de Verenigde Staten dient men te beschikken over een geldig Nederlands paspoort. In tegenstelling tot sommige berichten, behoeft het paspoort niet langer geldig te zijn tot na terugkomst in Nederland. Hoewel het niet verplicht is wordt er wel geadviseerd dat het paspoort bij terugkomst nog circa 6 maanden geldig is.
Let op!: indien je een andere nationaliteit hebt dan de Nederlandse, doe dan altijd navraag en onderzoek welke reisvoorwaarden voor reizen naar de Verengde Staten voor jou van toepassing zijn. Voor actuele informatie kan je kijken op: https://esta.cbp.dhs.gov/ of http://amsterdam.usconsulate.gov/.

Nee, dit mag niet. Kinderen, ook baby’s, dienen in het bezit te zijn van een eigen paspoort!

Als Nederlands staatsburger hoef je voor reizen naar de Verenigde Staten geen visum aan te vragen. Je kunt met een geldig Nederlands paspoort i.c.m. het ESTA Programma gedurende 90 dagen vrij rondreizen cq verblijven in de Verenigde Staten. Niet alle landen doen mee aan dit programma.
Als je ooit bent veroordeeld cq was betrokken bij criminele activiteiten dan kun je niet vrij reizen onder het ESTA Programma! Je dient dan een speciaal visum aan te vragen bij de Amerikaanse ambassade. Wij raden je aan om dit royaal (weken) voor vertrek in orde te maken. Indien je geen Nederlands paspoort heeft dien je zelf bij uw ambassade of consulaat na te gaan wat voor jou van toepassing is.

ESTA is een geautomatiseerd systeem om vast te stellen of bezoekers zonder visum naar de Verenigde Staten kunnen reizen en of het bezoek een mogelijk veiligheidsrisico voor de V.S. inhoudt.

Reizigers dienen vóór vertrek elektronisch toestemming voor visumvrij reizen aan te vragen. De aanvraag hiervoor moet online worden gedaan via https://esta.cbp.dhs.gov/. Dit is mogelijk op elk moment nadat de reis gepland is. Men wordt echter aangeraden om dit zo vroeg mogelijk te doen, doch tot uiterlijk 72 uur voor vertrek. Dit geldt ook voor kinderen en baby’s. ESTA geeft in de meeste gevallen onmiddellijk autorisatie nadat de gevraagde informatie is ingevuld. In sommige gevallen duurt het 72 uur voordat ESTA autorisatie geeft. Als geen autorisatie wordt gegeven, dient de passagier een visum aan te vragen via de Amerikaanse ambassade.

Voor het aanvragen van een ESTA registratie wordt er totaal US$ 14,- p.p. in rekening gebracht. De betaling wordt verricht per creditcard (uitsluitend MasterCard, VISA, American Express of Discover). De autorisatie is twee jaar geldig of tot de vervaldatum van het paspoort als deze vervaldatum binnen de periode van twee jaar valt. Tijdens de geldigheidsduur van de autorisatie mag er meerdere keren naar de Verenigde Staten worden gereisd. Gegevens met betrekking tot verblijfadres, vluchtnummer, etc. zijn niet verplicht maar kunnen per reis worden aangepast. Na afloop van de geldigheidsduur en bij vernieuwing van het paspoort moet voor een nieuwe autorisatie wel opnieuw kosten worden betaald.

Voor meer informatie kun je terecht op de website: www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_visa/esta/.

Bij akkoord van alle gegevens krijgt je een pagina met daarop een ‘Application Number’. Graag dit nummer of de bladzijde bewaren en een kopie meenemen als u naar Amerika vertrekt. Hier wordt veelal niet naar gevraagd maar kan handig zijn ter referentie.

Een internationaal rijbewijs is niet verplicht, maar wordt aangeraden. Je kunt een dergelijk rijbewijs verkrijgen bij de ANWB. Het internationale rijbewijs is een extra bewijs en geen vervanging van je Nederlandse rijbewijs. Je dient derhalve altijd uw geldig Nederlandse rijbewijs mee te nemen.
Jazeker. Je hebt een creditcard nodig wanneer je een auto, camper of villa huurt, dit in verband met de borgsom. Ook wordt in de hotels om een creditcard gevraagd.
In Amerika kunt je  geld opnemen bij alle geldautomaten (ATM’s of MAC’s) en banken. Kijk of hier het Cirrus- of Maestrologo is aangegeven, dit betekent dat de meeste Europese pinpassen geaccepteerd worden. Geld opnemen (pinnen) d.m.v. een creditcard wordt afgeraden aangezien hier hoge transactiekosten voor worden gerekend.
Voor een reis naar Noord-Amerika zijn vaccinaties niet noodzakelijk. Zie www.lcr.nl/Vaccinaties voor meer informatie.

Reservering

Voor onze pakketreizen geldt dat er veelal 9 maanden voor vertrek een reservering kan worden gemaakt. Het is elk nieuw boekingsseizoen (september) afwachten wanneer de contracttarieven bekend worden gemaakt. De tarieven voor losse Cruises en Campers zijn veelal 2 jaar voor vertrek bekend. Over het algemeen is het zo: Hoe eerder u boekt des te voordeliger de reissom zal worden.

Om de reservering te maken hebben wij onderstaande persoonsgegevens (schriftelijk) van je nodig:

  • Alleen de volledige eerste voornaam van alle passagiers, zoals vermeld staat in het paspoort. Overige voor- of roepnamen zijn niet van toepassing en deze hoef je dan ook niet mee te zenden.
  • De achternaam van alle passagiers, zoals vermeld staat in het paspoort. Indien gehuwd alleen de meisjesnaam vermelden.
  • Van alle passagiers het geslacht en de geboortedatum vermelden.
  • Van de hoofdboeker de adres- en telefoongegevens. Hij/zij dient in het bezit te zijn van een creditcard (deze hebben wij niet nodig).
  • Preferenties zoals speciale maaltijden, wel/niet roken kamers, e.d. aangeven.

Na ontvangst van deze gegevens sturen wij de factuur met daarin de bevestigde reiscomponenten via e-mail toe.

Wij streven ernaar dat je de reisbescheiden uiterlijk 14 tot 7 dagen voor vertrek in bezit hebt. Veelal ontvang je de reisbescheiden al eerder maar zeker in drukke (vakantie)tijden zal dit niet altijd lukken.
Voor het wijzigen van een bestaande reservering berekenen wij € 25,- wijzigingskosten per wijziging, tenzij anders is besproken. Eventuele wijzigingen dienen altijd schriftelijk door de hoofdboeker te geschieden. De wijzigingskosten zijn exclusief de eventuele toeslagen die uit uw wijziging voortvloeien.
Annuleringen zijn nooit prettig. Eventuele annuleringen dienen altijd schriftelijk door de hoofdboeker te geschieden. Graag de reden van annuleren vermelden. Indien het niet de gehele reservering maar enkele reisgenoten betreft, dit duidelijk vermelden. Na ontvangst van annulering sturen wij de annuleringsnota toe welke je kunt indienen bij de verzekeraar.

Toeristische informatie

Op deze website kunt u veel toeristische informatie vinden over diverse bestemmingen/locaties. Zo kun je kijken bij onze Rondreizen, Citytrips en bij het kopje ‘Links’. Tevens ontvangt je bij de reisbescheiden beknopte toeristische informatie.

De Nationale Parken in Amerika berekenen allemaal entreegelden. Indien je 3, 4 of meer Nationale Parken zult gaan bezoeken raden wij u aan een ‘Annual Pass’ te kopen bij het 1e Nationale Park dat u bezoekt. Deze pas kost circa US$ 85,- en is een geldig entreebewijs voor alle National Parken in Amerika. Deze pas geeft de houder en 3 medereizigers 1 jaar lang toegang tot alle Nationale Parken. Voor meer informatie kun je terecht bij de website van de National Park Service.

In onze ‘Reisinformatie’ staan belangrijke zaken maar ook kleine wetenswaardigheden.

De veiligheidscontroles op de Amerikaanse luchthavens zijn streng. Door deze intensieve controles kunnen aanzienlijke vertragingen optreden rondom de ‘security checkpoints’ bij alle vluchten van, naar en in de Verenigde Staten. Voor informatie verwijzen wij je door naar de website van het Department of Homeland Security (http://www.dhs.gov/) en The Transport Security Administration (www.tsa.gov/travelers/).

In Amerika is de eerste aankomstplaats bepalend voor de controle, dit kan zijn via vliegtuig of schip. Je kunt vervolgens door het hele land reizen zonder verdere controles. Indien je reist naar Canada, Mexico of andere bestemmingen via Amerika, dan heb je bij aankomst eerst de Amerikaanse paspoort- en douanecontrole.

Bij aankomst op de luchthaven of cruiseport in de Verenigde Staten wordt er naar de Immigration balies verwezen. Er zijn veelal 2 rijen, je sluit je aan aan bij de rij waarop staat “Non-US Citizens”.
Je dient zowel je paspoort, de douaneverklaring en eventuele kopie van de ESTA aanvraag gereed te houden ter controle. Zorg ervoor dat alle formulieren volledig zijn ingevuld, ook de achterzijde.
Bij de paspoortcontrole worden er een aantal vragen gesteld zoals het doel van de reis, de duur van de reis, de eindbestemming en enkele andere. Je wordt hierna verzocht om je rechterhand op de scanner te plaatsen waarna er een afdruk wordt gescand en opgeslagen. Dit proces herhaal je met de rechterduim, linkerhand en linkerduim. Hierna wordt er een foto van het gezicht gemaakt door middel van een kleine camera.

Grappige opmerkingen of getoonde irritatie over de veiligheidsmaatregelen worden sterk ontraden. Een losse ‘Nederlandse’ houding tegenover gezagsdragers zoals grensbewaking en politie wordt meestal niet op prijs gesteld en kan een averechtse uitwerking hebben.

Douanecontrole:

Na de paspoortcontrole volg je de borden bagage om de koffers op te halen, deze dien je zelf mee te nemen naar/door de douane. Houdt  er rekening mee dat de koffers van en naar de Verenigde Staten niet op slot mogen!
De koffers worden vanuit Europa doorgelabeld naar uw eindbestemming. Je hoeft deze na de paspoort- en douanecontrole niet opnieuw in te checken, tenzij anders vermeld door de luchtvaartmaatschappij. Nadat je de koffer(s) hebt opgehaald volg je de borden ’Customs’ & ‘Connecting Flights’, hier lever je bij een van de douaneambtenaren de Douaneverklaring in. Er zal incidenteel een controle worden uitgevoerd. Na de controle kun je de bagage meestal na een tiental meters weer inleveren bij een van de medewerkers van de Customs and Border Protection Patrol (CBP).
Als de aankomstplaats ook de eindbestemming is dan volgt de eerdergenoemde paspoortcontrole, je kunt u daarna de koffers ophalen, door de douane en volg je de uitgangsborden.

Transport Security Administration (TSA)

Voordat je in Amerika aan boord mag van een vliegtuig volgt er eerst een veiligheidscontrole. Bij de veiligheidscontrole dien je je jas, handbagage, schoenen, riem, sieraden, telefoon en andere metalen voorwerpen in een bak te plaatsen, deze gaan door een scan. Elektronische apparaten zoals laptops moeten apart door de scan. Ook dienen de vloeistoffen tot 100ml per product in een bak geplaatst te worden.
Voor zowel Amerika als Europa geldt dat je geen scherpe voorwerpen (nagelvijl, knipschaartje), messen, vuurwapens, aanstekers en vloeibare stoffen (meer dan 100 ml) per product mag meenemen in de handbagage. Deze spullen moeten in de koffer.

Terugreis:

Als je vanuit Amerika terugvliegt naar Europa dan heb je op de plaats van vertrek de veiligheidscontrole (TSA). De koffers worden vanuit de vertrekplaats doorgelabeld en deze zie je pas terug bij aankomst in Europa. Deze hoef je dus tijdens de tussenstop niet op te halen.

Op onze website staat bij de ‘Reisinformatie’ uitgebreide uitleg over de verzekeringen voor de autohuur.

Dit is de Engelse term voor ‘Afleverkosten’. Indien je de auto in een andere plaats inlevert dan waar de auto is opgehaald, is het mogelijk dat daarvoor een bedrag in rekening wordt gebracht. Deze zogenaamde afleverkosten zijn nooit inbegrepen bij de huursom die je in Nederland vooruit hebt betaald. Bij je reservering wordt door ons het bedrag meegedeeld die ter plaatse afgerekend dient te worden. Het bedrag is afhankelijk van de afstand tussen het ophaalstation en het afleverstation en varieert van US$ 50,- tot US$ 500,- + lokale belastingen.

Er zijn uitzonderingen op de regel, zoals bijvoorbeeld de staten Florida & California. Als je de auto binnen de staat elders inlevert dan zijn er veelal geen afleverkosten. Ook zijn er uitzonderingen als jede auto in Californië ophaalt en in Nevada of Arizona inlevert, c.q. andersom, ook dan zijn er veelal geen extra kosten. Uitzonderingen op deze regel zijn grote, speciale & luxe auto’s.

Het is bij bepaalde autoverhuurbedrijven en geselecteerde locaties ook mogelijk om een huurauto in Amerika op te halen en deze in Canada in te leveren cq vice versa. Je betaalt hier tevens lokaal afleverkosten voor. Let wel, over het algemeen komen de auto’s niet akkoord voor de combinatie tussen America en Canada vice versa, door de steeds strengen eisen. Het blijven 2 verschillende landen met eigen wetgevingen en regels.

Houdt er rekening mee dat je vanuit Europa bepaalde goederen niet mag meenemen naar de Verenigde Staten, zoals bijvoorbeeld vleeswaren, fruit, groentes, planten, grond (aarde) en andere producten van plantaardige of dierlijke stoffen. Voor meer informatie verwijzen wij u naar http://www.cbp.gov/.

Ook de Nederlandse Douane heeft strenge regels m.b.t. het invoeren van geld, spullen en etenswaren. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website van de Douane.